Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego oraz Biedronka, największa sieć handlowa w Polsce, tworzą pierwsze w kraju centrum innowacji żywieniowych. „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach” będzie miejscem, gdzie powstaną rozwiązania poprawiające zdrowie i jakość życia konsumentów. Centrum, rozpocznie pracę w połowie 2026 roku, a premierowe produkty będą gotowe do końca przyszłego roku.
Synergia nauki i biznesu
Biedronka LAB jest pierwszym w Polsce projektem strategicznej współpracy pomiędzy wiodącą uczelnią żywieniową a liderem rynku handlu detalicznego. Wypracowane wspólnie z klientami produkty będą odpowiadać na zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów. „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach” będzie miejscem, gdzie biznes spotyka się z nauką i wspólnie znajduje odpowiedzi na oczekiwania konsumentów w zakresie smaku, składu, funkcjonalności, a także opakowań i wygody użytkowania produktów spożywczych i przemysłowych. To również nowoczesna i potrzebna przestrzeń do tworzenia rozwiązań w obliczu wyzwań żywieniowych, w tym między innymi wspierających walkę z chorobami dietozależnymi wśród dzieci, dorosłych i osób starszych.
Wieloletnią umowę o współpracy podpisali: Rektor SGGW, prof. dr hab. Michał Zasada, oraz Członek Zarządu Jeronimo Martins Polska Jarosław Sobczyk.
„W roku 30-lecia Biedronki w Polsce tworzymy centrum innowacji „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach”, którego misją jest koncentracja na konsumencie i jego realnych potrzebach. Ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego łączą nas cele odpowiedzialności społecznej oraz możliwości pozytywnego oddziaływania na zdrowie konsumentów w Polsce. Teraz będziemy tę misję realizować wspólnie - największa sieć handlowa w Polsce oraz wiodąca uczelnia w obszarze żywienia i żywności. Jestem przekonany, że efektem tej współpracy będzie realny, pozytywny wpływ na zdrowie społeczeństwa i wspieranie właściwych nawyków żywieniowych” – mówi Jarosław Sobczyk, Dyrektor Personalny i Członek Zarządu Jeronimo Martins Polska.
„Podpisana umowa dotycząca współpracy między Biedronką - największą siecią handlową w Polsce a Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – wiodącą uczelnią w obszarze nauk o żywieniu człowieka i żywności, jest najlepszym dowodem realizacji misji i strategii rozwoju SGGW w zakresie transferu wiedzy do gospodarki oraz troski o stan zdrowia publicznego i stan wyżywienia ludności. Połączenie potencjału obydwu interesariuszy w celu realizacji tej misji to spektakularna szansa realnego wpływu na ofertę rynkową żywności w Polsce, spełniającą oczekiwania konsumentów, a w konsekwencji poprawa ich stanu odżywienia oraz redukcji skali chorób dietozależnych. We wspólnie użytkowanych przestrzeniach rozwijana też będzie oferta dydaktyczna i edukacyjna, niezbędna dla realizacji strategicznych celów współpracy ujętych w umowie” – podkreśla Rektor SGGW prof. Michał Zasada.
Konsument w centrum uwagi
Wspólna inicjatywa będzie koncentrować się na tworzeniu innowacyjnych, wysokiej jakości produktów dostosowanych do indywidualnych potrzeb różnych grup wiekowych i społecznych, a także na edukacji żywieniowej i działaniach profilaktycznych. Dzięki sieci ponad 3800 sklepów Biedronka w całej Polsce, opracowane nowe receptury produktów będą dostępne dla wszystkich klientów. Kluczową rolę odegra tu sam konsument – to właśnie z nim będą współtworzone koncepcje nowych produktów.
„W Biedronce od 30 lat koncentrujemy się na potrzebach klientów. „Biedronka Lab. Produkty przyszłości w Twoich rękach” to unikalne miejsce, w którym będziemy testować i rozwijać innowacyjne produkty marki własnej – wysokiej jakości, smaczne, funkcjonalne i odpowiadające na potrzeby zdrowotne różnych grup konsumentów” - mówi dr inż. Justyna Szymani, Dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka. - „Połączenie kompetencji badawczych SGGW z naszą wiedzą o rynku to gwarancja skutecznych i wartościowych rozwiązań dla klientów w całej Polsce.”
Edukacja, profilaktyka i rozwój
To wspólne przedsięwzięcie to nie tylko badania i opracowywanie receptur, ale także ważna działalność edukacyjna i dydaktyczna. Centrum stanie się przestrzenią, w której spotkają się kompetencje badawcze, możliwości wdrożeniowe i wiedza o konsumentach, a także miejscem kształcenia nowych kadr naukowych.
„Naszym celem i misją jest przekładanie wiedzy naukowej na konkretne rozwiązania, które mają pozytywny wpływ na zdrowie społeczeństwa. Współpraca z Biedronką, liderem rynku detalicznego, to ogromna szansa, by wspólnie tworzyć realne innowacje w skali kraju. Centrum innowacji będzie miejscem, w którym spotkają się kompetencje badawcze, możliwości wdrożeniowe i wiedza o konsumentach. Ważny jest także element edukacyjny, czyli kształcenie nowych kadr naukowych, które będą w stanie skutecznie stawiać czoła wyzwaniom społecznym. Edukacja i dzielenie się wiedzą to kolejny ważny element naszej współpracy” – mówi prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dyrektor Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Powstające „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach” ma szansę stać się centralnym hubem innowacji produktowych, łączącym potrzeby konsumentów, nowoczesne zaplecze technologiczne, wiedzę naukową oraz możliwości wdrożeniowe na dużą skalę.